Barns sosiale utvikling startet opp i 2006. Siden da er fedrene og mødrene til de mer enn 1100 barna som er med, blitt intervjuet opptil fire ganger årlig. I tillegg har foreldrene deltatt i korte videoopptak under lek med barnet. Foreldrene er blant annet blitt spurt om barnets utvikling, temperament, helse, søvn og ernæring, stress, mestring og sosialt nettverk. Hvis barnet går i barnehage, har barnehagens ansatte også bidratt med informasjon om barnas utvikling (med foreldrenes samtykke). Søknaden om støtte til videreføringen av Barns sosiale utvikling er gjennomgått av eksterne faglige eksperter på vegne av Forskningsrådet. Ekspertene gir Atferdssenterets forskningsavdeling svært høy score for utformingen av prosjektet, nyttverdien av den kunnskapen som vil fremkomme, prosjektets internasjonale dimensjon og forventede synergieffekter.
Det er en utrolig anerkjennelse å få en slik bevilgning, i sterk konkurranse med andre fremtredende nasjonale forskningsmiljøer. Dette gir sterke signaler om betydningen av studien Barns sosiale utvikling. Ikke minst muliggjør denne økonomiske støtten en viktig videreføring, slik at vi nå har fått mulighet til å følge barna videre i den betydningsfulle overgangen fra barnehage til skole. Småbarnsfamiliene som, midt i en travel hverdag, stiller opp på jevnlige intervjuer, gjør en utrolig viktig innsats. Det samme gjelder de ansatte i barnehagene som bidrar med informasjon. Støtten fra Norges Forskningsråd viser med all tydelighet hvor stor verdi det knyttes til den innsatsen alle bidrar med!