Arbeidsseminaret dreide seg først og fremst om den delen av studien som omhandler tidlig stimulering i familien og barnehagen. Her skal vi undersøke betydningen av stimulering i familien for barnas skoleresultater, om sosial ulikhet i stimulering kan forklare sosial ulikhet i skoleresultater, og om barnehagen kan kompensere for mangelfull tidlig stimulering. Dette er et tema Margaret har mye kunnskap om. Hennes egen forskning handler om hvordan familiekontekst påvirker barns utviklig, og hvilke konsekvenser barns tidlige omsorgssituasjon har for barnas utvikling og relasjoner tili andre senere i livet.
Fra venstre: Agathe Backer-Grøndahl, Margaret Owen, Görel Bringedal, Kristin B. Nordahl, Imac M. Zambrana og Luisa R. Kvalbein.
Ane Nærde og Henrik Daae Zachrisson var desverre ikke tilstede da bildet ble tatt.
Margaret Tresch Owen er professor ved University of Texas, hvor hun i tillegg er leder for Center for Children and Families. Hun har også ved flere tidligere anledninger besøkt Atferdssenteret for blant annet å bistå med opplæring av kodere i skåring av samspillsobservasjoner for studien Barns sosiale utvikling. Denne gangen var hun på besøk for å samarbeide med forskerne om dataanalyser og artikkelskriving.